Σήμερα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δρομολόγησε το νέο θεματολόγιο για τους καταναλωτές ώστε να δώσει στους Ευρωπαίους καταναλωτές τη δύναμη να παίξουν ενεργό ρόλο στην πράσινη και την ψηφιακή μετάβαση. Το θεματολόγιο αποσκοπεί επίσης να βελτιώσει την προστασία και την ανθεκτικότητα των καταναλωτών στον καιρό της πανδημίας της νόσου COVID-19 αλλά και μετά από αυτή, ύστερα από τις σημαντικές προκλήσεις που δημιουργήθηκαν στην καθημερινή ζωή των καταναλωτών. Πιο συγκεκριμένα, το θεματολόγιο θέτει προτεραιότητες και βασικά σημεία δράσης που θα πρέπει να προωθήσουν από κοινού τα κράτη μέλη τα επόμενα 5 έτη σε ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο. Θα περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, μια νέα νομοθετική πρόταση με στόχο την καλύτερη ενημέρωση των καταναλωτών σχετικά με τη βιωσιμότητα, την προσαρμογή της ισχύουσας νομοθεσίας στον ψηφιακό μετασχηματισμό, καθώς και ένα σχέδιο δράσης για την ασφάλεια των προϊόντων σε συνεργασία με την Κίνα.
Η Αντιπρόεδρος για θέματα αξιών και διαφάνειας, κ. Βιέρα Γιούροβα, δήλωσε: «Επιθυμούμε να ενδυναμώσουμε τους καταναλωτές ώστε να παίξουν τον ρόλο που τους αναλογεί στην πράσινη και την ψηφιακή μετάβαση. Παράλληλα, πρέπει να εξασφαλίσουμε ότι οι κανόνες μας για την προστασία των δικαιωμάτων των καταναλωτών εξακολουθούν να συμβαδίζουν με τη σημερινή ψηφιακή πραγματικότητα, ιδίως μέσω της αυστηρής επιβολής του νόμου και της αυξημένης ευθύνης των διαδικτυακών πλατφορμών.»
Ο Επίτροπος Δικαιοσύνης και Καταναλωτών, κ. Ντιντιέ Ρεντέρς, δήλωσε: «Οι Ευρωπαίοι καταναλωτές βρίσκονται στο επίκεντρο μιας παγκόσμιας αλλαγής. Η συμπεριφορά τους μπορεί να έχει σημαντικό αντίκτυπο. Οι καταναλωτές πρέπει να έχουν τη δύναμη να κάνουν βιώσιμες επιλογές και να έχουν τη σιγουριά ότι τα δικαιώματά τους προστατεύονται υπό όλες τις συνθήκες. Το νέο θεματολόγιο εισάγει μέτρα που θα προωθήσουν μια δίκαιη ψηφιακή και πράσινη κοινωνία, λαμβάνοντας υπόψη ότι η συμπεριφορά των καταναλωτών υπερβαίνει τα σύνορα των επιμέρους κρατών μελών.»
Δικαιώματα των καταναλωτών κατά την κρίση που προκάλεσε η νόσος COVID-19
Είτε πρόκειται για περιπτώσεις εξαπάτησης στο διαδίκτυο είτε για ματαίωση ταξιδιωτικών κρατήσεων, η πανδημία της COVID-19 είχε επιπτώσεις σε πολλούς τομείς της ζωής των καταναλωτών. Η Επιτροπή θα συνεχίσει να μάχεται κατά της εξαπάτησης καταναλωτών, σε συνεργασία με το δίκτυο συνεργασίας για την προστασία των καταναλωτών, και θα συνεχίσει τον διάλογο με τις πλατφόρμες και όλους τους συναφείς φορείς. Επιπλέον, η Επιτροπή θα συνεχίσει να διασφαλίζει την προστασία των ταξιδιωτών και τα δικαιώματα των επιβατών της ΕΕ σε περίπτωση ακύρωσης ταξιδιού. Η Επιτροπή θα αναλύσει τον μακροπρόθεσμο αντίκτυπο της νόσου COVID-19 στις καταναλωτικές συνήθειες των Ευρωπαίων, χρησιμοποιώντας τα αποτελέσματα της ανάλυσης αυτής ως βάση για μελλοντικές πρωτοβουλίες πολιτικής.
Ενδυνάμωση των καταναλωτών και εξασφάλιση καλύτερης προστασίας
Το νέο θεματολόγιο για τους καταναλωτές παρουσιάζει ένα όραμα για την πολιτική της ΕΕ για τους καταναλωτές από το 2020 έως το 2025 με έμφαση σε πέντε τομείς προτεραιότητας:
Επόμενα στάδια
Η Επιτροπή θα αναλάβει τις πρωτοβουλίες που ανακοινώνονται στο θεματολόγιο και προσδοκά να ξεκινήσει ένας ευρύς διάλογος με όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη σχετικά με τις προτεραιότητες και τις δράσεις καθώς και τις μεθόδους συνεργασίας με στόχο την προαγωγή της προστασίας των καταναλωτών τα προσεχή έτη.
Ιστορικό
Η ΕΕ διαθέτει ένα στιβαρό πλαίσιο προστασίας των καταναλωτών που έχει αναπτυχθεί εδώ πολλά έτη και πρόσφατα ενισχύθηκε με αρκετές νομοθετικές πρωτοβουλίες, όπως η νέα συμφωνία για τους καταναλωτές του 2018, από τις οποίες θα επωφεληθούν οι καταναλωτές στην ΕΕ κατά τα επόμενα έτη.
Το νέο θεματολόγιο για τους καταναλωτές βασίζεται στο θεματολόγιο για τους καταναλωτές του 2012 και αποτελεί καρπό εντατικών προετοιμασιών και συζητήσεων με τα ενδιαφερόμενα μέρη. Τον Ιούνιο του 2020 η Επιτροπή δρομολόγησε μια ανοιχτή δημόσια διαβούλευση σε επίπεδο ΕΕ σχετικά με τη νέα ευρωπαϊκή πολιτική για τους καταναλωτές για την επόμενη περίοδο. Από την ανοιχτή δημόσια διαβούλευση προέκυψαν πολύτιμα συμπεράσματα που τροφοδότησαν το νέο θεματολόγιο για τους καταναλωτές, και εκφράστηκε γενική στήριξη για τις κύριες προτεραιότητές του, καθώς και η ανάγκη για την αντιμετώπιση της πανδημίας της νόσου COVID-19. Το θεματολόγιο συμπληρώνει άλλες πρωτοβουλίες της Επιτροπής, όπως η Πράσινη Συμφωνία και το σχέδιο δράσης για την κυκλική οικονομία, και θα εξασφαλίσει επίσης ότι οι προτεραιότητες για τους καταναλωτές θα ληφθούν υπόψη κατά την εφαρμογή του πολυετούς δημοσιονομικού πλαισίου.
Για περισσότερες πληροφορίες