Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία: Η Επιτροπή προτείνει τον μετασχηματισμό της οικονομίας και της κοινωνίας της ΕΕ για την εκπλήρωση των κλιματικών φιλοδοξιών
Αθήνα, 14/07/2021
Σήμερα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε μια δέσμη προτάσεων μέσω των οποίων οι ενωσιακές πολιτικές για το κλίμα, την ενέργεια, τη χρήση γης, τις μεταφορές και τη φορολογία θα προσαρμοστούν κατάλληλα ώστε να επιτευχθεί μείωση των καθαρών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά τουλάχιστον 55 % έως το 2030, σε σύγκριση με τα επίπεδα του 1990. Η επίτευξη μιας τέτοιας μείωσης των εκπομπών κατά την επόμενη δεκαετία είναι ζωτικής σημασίας προκειμένου, αφενός, η Ευρώπη να καταστεί η πρώτη κλιματικά ουδέτερη ήπειρος στον κόσμο έως το 2050 και, αφετέρου, να γίνει πραγματικότητα η Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία. Με τις σημερινές προτάσεις, η Επιτροπή παρουσιάζει τα νομοθετικά εργαλεία για την επίτευξη των στόχων που συμφωνήθηκαν στον ευρωπαϊκό νόμο για το κλίμα και για τον ριζικό μετασχηματισμό της οικονομίας και της κοινωνίας μας για ένα δίκαιο, πράσινο και ευημερούν μέλλον.
Μια ολοκληρωμένη και διασυνδεδεμένη δέσμη προτάσεων
Οι σημερινές προτάσεις θα επιτρέψουν την αναγκαία επιτάχυνση των μειώσεων των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά την επόμενη δεκαετία. Συνδυάζουν: εφαρμογή της εμπορίας εκπομπών σε νέους τομείς και αυστηροποίηση του υφιστάμενου συστήματος εμπορίας εκπομπών της ΕΕ· αύξηση της χρήσης των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας· υψηλότερη ενεργειακή απόδοση· ταχύτερη ανάπτυξη μέσων μεταφοράς χαμηλών εκπομπών, καθώς και των υποδομών και των καυσίμων για τη στήριξή τους· ευθυγράμμιση των φορολογικών πολιτικών με τους στόχους της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας· μέτρα για την πρόληψη της διαρροής άνθρακα· και εργαλεία για τη διατήρηση και την ανάπτυξη των φυσικών καταβοθρών άνθρακα.
Όλες αυτές οι προτάσεις αλληλοσυνδέονται και αλληλοσυμπληρώνονται. Χρειαζόμαστε αυτή την ισορροπημένη δέσμη μέτρων, καθώς και τα έσοδα που αυτή δημιουργεί, για να εξασφαλίσουμε μια μετάβαση που θα καταστήσει την Ευρώπη δίκαιη, πράσινη και ανταγωνιστική, με ομοιόμορφο επιμερισμό της ευθύνης μεταξύ των διαφόρων τομέων και κρατών μελών και την παροχή πρόσθετης στήριξης, κατά περίπτωση.
Μια κοινωνικά δίκαιη μετάβαση
Ενώ μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα τα οφέλη των ενωσιακών πολιτικών για το κλίμα υπερτερούν σαφώς του κόστους αυτής της μετάβασης, οι πολιτικές για το κλίμα κινδυνεύουν να ασκήσουν βραχυπρόθεσμα πρόσθετη πίεση στα ευάλωτα νοικοκυριά, τις πολύ μικρές επιχειρήσεις και τους χρήστες των μεταφορών. Γι’ αυτό και ο σχεδιασμός των πολιτικών στη σημερινή δέσμη μέτρων κατανέμει δίκαια το κόστος της αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής και της προσαρμογής σ’ αυτήν.
Επιπλέον, τα μέσα τιμολόγησης των ανθρακούχων εκπομπών αυξάνουν τα έσοδα που μπορούν να επανεπενδυθούν για την τόνωση της καινοτομίας, της οικονομικής ανάπτυξης και των επενδύσεων σε καθαρές τεχνολογίες. Προτείνεται ένα νέο Κοινωνικό Ταμείο για το Κλίμα, που θα παρέχει ειδική χρηματοδότηση στα κράτη μέλη για να βοηθήσει τους πολίτες να χρηματοδοτήσουν επενδύσεις σε ενεργειακή απόδοση, νέα συστήματα θέρμανσης και ψύξης και καθαρότερες μετακινήσεις. Το Κοινωνικό Ταμείο για το Κλίμα θα χρηματοδοτείται από τον προϋπολογισμό της ΕΕ, χρησιμοποιώντας ποσό ισοδύναμο με το 25 % των αναμενόμενων εσόδων από την εμπορία εκπομπών από τα κτίρια και τα καύσιμα οδικών μεταφορών. Θα παράσχει χρηματοδότηση ύψους 72,2 δισ. ευρώ στα κράτη μέλη για την περίοδο 2025-2032, βάσει στοχευμένης τροποποίησης του πολυετούς δημοσιονομικού πλαισίου. Με πρόταση άντλησης πόρων από την αντίστοιχη χρηματοδότηση των κρατών μελών, το Ταμείο θα κινητοποιήσει 144,4 δισ. ευρώ για μια κοινωνικά δίκαιη μετάβαση.
Τα οφέλη της άμεσης δράσης για την προστασία των ανθρώπων και του πλανήτη είναι σαφή: καθαρότερος αέρας, πιο δροσερές και πράσινες πόλεις, υγιέστεροι πολίτες, χαμηλότερη χρήση ενέργειας και λογαριασμοί, ευρωπαϊκές θέσεις εργασίας, τεχνολογίες και βιομηχανικές ευκαιρίες, περισσότερος χώρος για τη φύση και υγιέστερος πλανήτης για τις μελλοντικές γενιές. Η πρόκληση που βρίσκεται στο επίκεντρο της πράσινης μετάβασης της Ευρώπης είναι να διασφαλιστεί ότι τα οφέλη και οι ευκαιρίες που προκύπτουν απ’ αυτήν θα είναι διαθέσιμα σε όλους, όσο το δυνατόν ταχύτερα και δικαιότερα. Χρησιμοποιώντας τα διάφορα εργαλεία πολιτικής που είναι διαθέσιμα σε επίπεδο ΕΕ, μπορούμε να διασφαλίσουμε ότι ο ρυθμός των αλλαγών είναι επαρκής, αλλά δεν προκαλεί υπερβολικούς κλυδωνισμούς.
Ιστορικό
Η Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία, την οποία παρουσίασε η Επιτροπή στις 11 Δεκεμβρίου 2019, θέτει ως στόχο να καταστεί η Ευρώπη η πρώτη κλιματικά ουδέτερη ήπειρος έως το 2050. Ο ευρωπαϊκός νόμος για το κλίμα, ο οποίος τίθεται σε ισχύ τον τρέχοντα μήνα, κατοχυρώνει σε δεσμευτική νομοθεσία τη δέσμευση της ΕΕ για κλιματική ουδετερότητα και τον ενδιάμεσο στόχο της μείωσης των καθαρών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά τουλάχιστον 55 % έως το 2030, σε σύγκριση με τα επίπεδα του 1990. Η δέσμευση της ΕΕ να μειώσει τις καθαρές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου κατά τουλάχιστον 55 % έως το 2030 κοινοποιήθηκε στη Σύμβαση-Πλαίσιο των Ηνωμένων Εθνών για την κλιματική αλλαγή τον Δεκέμβριο του 2020 ως η συμβολή της ΕΕ στην επίτευξη των στόχων της συμφωνίας του Παρισιού.
Ως αποτέλεσμα της υφιστάμενης ενωσιακής νομοθεσίας για το κλίμα και την ενέργεια, οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου της ΕΕ έχουν ήδη μειωθεί κατά 24 % σε σύγκριση με το 1990, ενώ η ενωσιακή οικονομία έχει αναπτυχθεί κατά περίπου 60 % την ίδια περίοδο, αποσυνδέοντας την ανάπτυξη από τις εκπομπές. Αυτό το δοκιμασμένο και επιτυχημένο νομοθετικό πλαίσιο αποτελεί τη βάση της παρούσας δέσμης νομοθετικών μέτρων.
Πριν από την υποβολή των προτάσεων αυτών, η Επιτροπή διενήργησε εκτενείς εκτιμήσεις επιπτώσεων για τη μέτρηση των ευκαιριών και του κόστους της πράσινης μετάβασης. Τον Σεπτέμβριο του 2020 μια ολοκληρωμένη εκτίμηση επιπτώσεων στήριξε την πρόταση της Επιτροπής για αύξηση του στόχου της ΕΕ ως προς τη μείωση των καθαρών εκπομπών το 2030 σε τουλάχιστον 55 %, σε σύγκριση με τα επίπεδα του 1990. Η εν λόγω εκτίμηση επιπτώσεων έδειξε ότι ο στόχος αυτός είναι εφικτός και επωφελής. Οι σημερινές νομοθετικές προτάσεις υποστηρίζονται από λεπτομερείς εκτιμήσεις επιπτώσεων, οι οποίες λαμβάνουν υπόψη τη διασύνδεση με άλλα μέρη της δέσμης.
Ο μακροπρόθεσμος προϋπολογισμός της ΕΕ για την επόμενη επταετία θα παράσχει στήριξη στην πράσινη μετάβαση. Το 30 % των προγραμμάτων στο πλαίσιο του πολυετούς δημοσιονομικού πλαισίου 2021-2027, ύψους 2 τρισ. ευρώ, και του NextGenerationEU προορίζονται για τη στήριξη της δράσης για το κλίμα· το 37 % του Μηχανισμού Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, ύψους 723,8 δισ. ευρώ (σε τρέχουσες τιμές), ο οποίος θα χρηματοδοτήσει τα εθνικά προγράμματα ανάκαμψης των κρατών μελών στο πλαίσιο του NextGenerationEU, διατίθεται για τη δράση για το κλίμα.
Μέλη της Επιτροπής προέβησαν στις ακόλουθες δηλώσεις:
Η κ. Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, δήλωσε: «Η οικονομία ορυκτών καυσίμων έχει φθάσει στα όριά της. Θέλουμε να κληροδοτήσουμε στην επόμενη γενιά έναν υγιή πλανήτη, καθώς και ποιοτικές θέσεις εργασίας και ανάπτυξη που δεν βλάπτουν τη φύση μας. Η Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία είναι η αναπτυξιακή στρατηγική μας που κινείται προς μια απανθρακοποιημένη οικονομία. Η Ευρώπη ήταν η πρώτη ήπειρος που δήλωσε ότι θα είναι κλιματικά ουδέτερη το 2050 και τώρα είμαστε οι πρώτοι που καταθέσαμε έναν συγκεκριμένο χάρτη πορείας. Η Ευρώπη κάνει πράξη τις πολιτικές για το κλίμα μέσω της καινοτομίας, των επενδύσεων και της κοινωνικής αντιστάθμισης.».
Ο κ. Φρανς Τίμερμανς, Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος για την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία, δήλωσε: «Η τρέχουσα δεκαετία είναι κρίσιμη για την καταπολέμηση της κλιματικής κρίσης και της κρίσης της βιοποικιλότητας. Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει θέσει φιλόδοξους στόχους και σήμερα παρουσιάζουμε τον τρόπο με τον οποίο μπορούμε να τους επιτύχουμε. Η επίτευξη ενός πράσινου και υγιούς μέλλοντος για όλους θα απαιτήσει σημαντικές προσπάθειες σε όλους τους τομείς και σε όλα τα κράτη μέλη. Όλες μαζί, οι προτάσεις μας θα δώσουν ώθηση στις απαραίτητες αλλαγές, θα επιτρέψουν σε όλους τους πολίτες να βιώσουν τα οφέλη της δράσης για το κλίμα το συντομότερο δυνατόν και θα παράσχουν στήριξη στα πλέον ευάλωτα νοικοκυριά. Η μετάβαση της Ευρώπης θα είναι δίκαιη, πράσινη και ανταγωνιστική.».
Ο Επίτροπος Οικονομίας, κ. Πάολο Τζεντιλόνι, δήλωσε: «Οι προσπάθειές μας για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής πρέπει να είναι πολιτικά φιλόδοξες, συντονισμένες σε παγκόσμιο επίπεδο και κοινωνικά δίκαιες. Επικαιροποιούμε τους από εικοσαετίας κανόνες μας για τη φορολόγηση της ενέργειας, ώστε να ενθαρρύνουμε τη χρήση πιο οικολογικών καυσίμων και να μειώσουμε τον επιβλαβή φορολογικό ανταγωνισμό στον τομέα της ενέργειας. Προτείνουμε, επίσης, έναν μηχανισμό συνοριακής προσαρμογής άνθρακα, που θα ευθυγραμμίσει την τιμή των ανθρακούχων εκπομπών επί των εισαγωγών με εκείνη που ισχύει εντός της ΕΕ. Ο εν λόγω μηχανισμός, με πλήρη σεβασμό των δεσμεύσεών μας στο πλαίσιο του ΠΟΕ, θα διασφαλίσει ότι η κλιματική φιλοδοξία μας δεν υπονομεύεται από ξένες εταιρείες που υπόκεινται σε πιο χαλαρές περιβαλλοντικές απαιτήσεις. Θα ενθαρρύνει επίσης την υιοθέτηση πιο οικολογικών προτύπων εκτός των συνόρων μας. Αυτό είναι το ύστατο «ή τώρα ή ποτέ». Κάθε χρόνο γίνεται πιο εμφανής η τρομερή πραγματικότητα της κλιματικής αλλαγής: σήμερα επιβεβαιώνουμε την αποφασιστικότητά μας να αναλάβουμε δράση πριν να είναι πράγματι πολύ αργά.».
Η κ. Κάντρι Σίμσον, Επίτροπος Ενέργειας, δήλωσε σχετικά: «Η επίτευξη των στόχων της Πράσινης Συμφωνίας δεν θα είναι δυνατή χωρίς την αναμόρφωση του ενεργειακού μας συστήματος — εκεί όπου παράγονται οι περισσότερες από τις εκπομπές μας. Για να επιτευχθεί κλιματική ουδετερότητα έως το 2050, πρέπει να μετατρέψουμε την εξέλιξη των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας σε επανάσταση και να διασφαλίσουμε ότι δεν θα σπαταληθεί ενέργεια στην πορεία. Οι σημερινές προτάσεις θέτουν πιο φιλόδοξους στόχους, αίρουν τους φραγμούς και προσθέτουν κίνητρα ώστε να κινηθούμε ακόμη ταχύτερα προς ένα ενεργειακό σύστημα μηδενικών καθαρών ανθρακούχων εκπομπών.».
Η Επίτροπος Μεταφορών, κ. Αντίνα Βαλεάν, δήλωσε σχετικά: «Με τις τρεις ειδικές πρωτοβουλίες μας για τις μεταφορές —την πρωτοβουλία ReFuel Aviation, την πρωτοβουλία FuelEU Maritime και τον κανονισμό για τις υποδομές εναλλακτικών καυσίμων— θα στηρίξουμε τη μετάβαση του τομέα των μεταφορών σε ένα σύστημα ανθεκτικό στις μελλοντικές εξελίξεις. Θα δημιουργήσουμε μια αγορά βιώσιμων εναλλακτικών καυσίμων και τεχνολογιών χαμηλών ανθρακούχων εκπομπών, ενώ παράλληλα θα δημιουργήσουμε τις κατάλληλες υποδομές ώστε να εξασφαλίσουμε την ευρεία υιοθέτηση οχημάτων και σκαφών μηδενικών εκπομπών. Η παρούσα δέσμη μέτρων θα προσφέρει οφέλη που υπερβαίνουν τον οικολογικό προσανατολισμό της κινητικότητας και της εφοδιαστικής. Είναι μια ευκαιρία να καταστεί η ΕΕ πρωτοπόρος αγορά για τεχνολογίες αιχμής.».
Ο Επίτροπος Περιβάλλοντος, Ωκεανών και Αλιείας, κ. Βιργκίνιους Σινκέβιτσιους, δήλωσε: «Τα δάση αποτελούν μεγάλο μέρος της λύσης για πολλές από τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε κατά την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης και της κρίσης βιοποικιλότητας. Επίσης, διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στην επίτευξη των κλιματικών στόχων της ΕΕ για το 2030. Ωστόσο, η τρέχουσα κατάσταση διατήρησης των δασών δεν είναι ικανοποιητική στην ΕΕ. Πρέπει να αυξήσουμε τη χρήση φιλικών προς τη βιοποικιλότητα πρακτικών και να διασφαλίσουμε την υγεία και την ανθεκτικότητα των δασικών οικοσυστημάτων. Η δασική στρατηγική αλλάζει πραγματικά τα δεδομένα στον τρόπο με τον οποίο προστατεύουμε, διαχειριζόμαστε και καλλιεργούμε τα δάση μας για τον πλανήτη, τον άνθρωπο και την οικονομία μας.».
Ο Επίτροπος Γεωργίας, Γιάνους Βοϊτσεχόφσκι, δήλωσε σχετικά: «Τα δάση διαδραματίζουν ουσιαστικό ρόλο στην καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής. Παρέχουν επίσης θέσεις εργασίας και ανάπτυξη στις αγροτικές περιοχές, βιώσιμες ύλες για την ανάπτυξη της βιοοικονομίας και πολύτιμες οικοσυστημικές υπηρεσίες στην κοινωνία μας. Η δασική στρατηγική, αντιμετωπίζοντας από κοινού τις κοινωνικές, οικονομικές και περιβαλλοντικές πτυχές, αποσκοπεί στη διασφάλιση και την ενίσχυση της πολυλειτουργικότητας των δασών μας και αναδεικνύει τον κεντρικό ρόλο που διαδραματίζουν εκατομμύρια δασοκόμοι που εργάζονται επί τόπου. Η νέα κοινή γεωργική πολιτική θα αποτελέσει ευκαιρία για πιο στοχευμένη στήριξη στους δασοκόμους μας και για τη βιώσιμη ανάπτυξη των δασών μας.».
Πηγή: Αντιπροσωπεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα