H Επίτροπος περιφερειακής πολιτικής κ. Κορίνα Κρέτσου μετέβη στην Ελλάδα για να επισκεφτεί ή να εγκαινιάσει τρία μεγάλα έργα στον τομέα των μεταφορών και του περιβάλλοντος που έλαβαν χρηματοδοτική στήριξη συνολικού ύψους 1,3 δισ. ευρώ από την ΕΕ.
Επιπλέον, η Επιτροπή, με απόφασή της, ενέκρινε την επένδυση 121 εκατ. ευρώ για την κατασκευή αυτοκινητοδρόμου που θα συνδέει τη χερσόνησο του Ακτίου με την Ιόνια οδό, ένας βασικός οδικός άξονας για τη σύνδεση της βορειοδυτικής με τη νότια Ελλάδα.
Η επιτυχής μελέτη, εκτέλεση ή ολοκλήρωση των έργων αυτών κατέστη δυνατή χάρη στο σχέδιο «Νέο ξεκίνημα για την εργασία και την ανάπτυξη στην Ελλάδα». Η Επιτροπή δρομολόγησε το σχέδιο αυτό το 2015 με σκοπό να συμπληρώσει το πρόγραμμα οικονομικής προσαρμογής, το οποίο η χώρα ολοκλήρωσε επιτυχώς στις 20 Αυγούστου 2018. Το σχέδιο προέβλεπε έκτακτα μέτρα για να διευκολυνθεί η μεγιστοποίηση της χρήσης των κονδυλίων της ΕΕ στην Ελλάδα, με απώτερο σκοπό τη σταθεροποίηση της οικονομίας και την τόνωση της ανάπτυξης, της απασχόλησης και των επενδύσεων.
Η επίτροπος Περιφερειακής Πολιτικής, κ. Κορίνα Κρέτσου, δήλωσε: «Όπως τόνισε ο πρόεδρος Γιούνκερ στην ομιλία του για την κατάσταση της Ένωσης, η Ελλάδα κατάφερε να σταθεί στα πόδια της. Τα τέσσερα αυτά έργα, το καθένα με τον δικό του τρόπο, θα της επιτρέψουν να ανοίξει ένα νέο κεφάλαιο στην ιστορία της. Η Ελλάδα αποτελεί ήδη έναν από τους κύριους δικαιούχους των κονδυλίων της ΕΕ και για την επόμενη δεκαετία. Η Επιτροπή όμως προτείνει τη χορήγηση ακόμη περισσότερων πόρων συνοχής, έτσι ώστε να εξασφαλιστεί βιώσιμη ανάπτυξη στη χώρα, να δημιουργηθούν θέσεις εργασίας και να αυξηθεί το βιοτικό επίπεδο του ελληνικού λαού.»
Εγκαίνια αναδημιουργίας της λίμνης Κάρλας, ένα ζωτικό περιβαλλοντικό έργο για την περιοχή της Θεσσαλίας
Στις 5 Οκτωβρίου η επίτροπος κ. Κρέτσου θα συμμετάσχει στα εγκαίνια του έργου αναδημιουργίας της λίμνης Κάρλας, για την ολοκλήρωση του οποίου η ΕΕ χορήγησε 125 εκατ. ευρώ τα τελευταία 20 έτη. Στην περιοχή της λίμνης, η οποία είχε αποξηρανθεί εντελώς κατά τη δεκαετία του 1960, έλαβαν χώρα εκτεταμένες εργασίες αναδημιουργίας της με τη συνδρομή της ΕΕ, έτσι ώστε να αποκατασταθεί και να διαφυλαχτεί η βιοποικιλότητα και να τονωθεί η ανάπτυξη του βιώσιμου τουρισμού στην περιοχή. Το έργο αυτό θα βελτιώσει την υδροδότηση για τους 75.000 κατοίκους στη γειτονική πόλη του Βόλου.
Δύο μεγάλα σιδηροδρομικά έργα μεταμορφώνουν ριζικά το μεταφορικό δίκτυο της Ελλάδας
Στις 4 Οκτωβρίου η επίτροπος κ. Κρέτσου θα επισκεφτεί το έργο στη σιδηροδρομική γραμμή υψηλής ταχύτητας Τιθορέα – Λιανοκλάδι – Δομοκός, το οποίο βρίσκεται στην τελική φάση ολοκλήρωσής του. Η υπερσύγχρονη γραμμή υψηλής ταχύτητας θα μειώσει κι άλλο τον χρόνο του σιδηροδρομικού ταξιδιού Αθήνα-Θεσσαλονίκη. Μόλις ολοκληρωθούν οι πρόσθετες εργασίες σηματοδότησης και τηλεπικοινωνιών, οι επιβάτες θα μπορούν να ταξιδεύουν στον χρόνο-ρεκόρ των τρεισήμισι ωρών μεταξύ των δύο μεγαλύτερων αστικών κέντρων της Ελλάδας.
Η μακροχρόνια και σημαντική χρηματοδοτική στήριξη από διαφορετικά ταμεία της ΕΕ, συνολικού ύψους 1 δισ. ευρώ, είχε τεράστια συμβολή στην κατασκευή της γραμμής. Με την ολοκλήρωση του έργου το 2019, η καθαρή κινητικότητα θα λάβει νέα πνοή στη χώρα και το τρένο θα αποκτήσει νέα ελκυστικότητα σε σχέση με το αεροπλάνο, το αυτοκίνητο και τα υπεραστικά λεωφορεία.
Η επίτροπος κ. Κρέτσου θα επισκεφτεί επίσης το εμπορευματικό συγκρότημα του Θριάσιου Πεδίου στην Αττική, τον πρώτο ολοκληρωμένο σταθμό εμπορευματικών και σιδηροδρομικών δραστηριοτήτων στην Ελλάδα, για τη δημιουργία του οποίου έχουν χορηγηθεί 200 εκατ. ευρώ από κονδύλια της ΕΕ. Το συγκρότημα αυτό θα αποτελέσει έναν βασικό κόμβο της σιδηροδρομικής αρτηρίας Αθήνας-Θεσσαλονίκης και αναμένεται να επιφέρει σημαντικά οφέλη στο εμπόριο και την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας.
Οι εμπορευματικοί συρμοί με αφετηρία το Θριάσιο θα μπορούν να διέρχονται τα βόρεια σύνορα της Ελλάδας στην Ειδομένη μέσα σε εξήμισι ώρες. Χάρη στη σιδηροδρομική σύνδεση με τον λιμένα του Πειραιά, το συγκρότημα θα βοηθήσει την Ελλάδα να γίνει πύλη εισόδου των διεθνών εμπορευματικών μεταφορών προς την Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη στον διάδρομο Ανατολής – Ανατολικής Μεσογείου του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών (ΔΕΔ-Μ). Επιπλέον, η λειτουργία του εμπορευματικού συγκροτήματος και η κατασκευή του νέου κέντρου διαχείρισης εμπορευμάτων προβλέπεται να δημιουργήσουν πάνω από 3.000 θέσεις εργασίας.
Η Επιτροπή επενδύει 121 εκατ. ευρώ για την κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου που θα συνδέει τη χερσόνησο του Ακτίου με τη βορειοδυτική και νότια Ελλάδα μέσω της Ιονίας Οδού.
Ο οδικός αυτός άξονας θα εκτείνεται από το Άκτιο έως τη λίμνη Αμβρακία και θα συνδέεται με τη νέα Ιόνια Οδό, διευκολύνοντας παράλληλα τις μετακινήσεις στη Δυτική Ελλάδα, καθώς και από και προς τη Γέφυρα Ρίου-Αντίρριου, προς τη Λευκάδα και το αεροδρόμιο του Ακτίου. Με την ολοκλήρωση του έργου το 2022, ο χρόνος ταξιδίου στο τμήμα του ΔΕΔ-Μ θα έχει μειωθεί κατά 30 λεπτά και η οδική ασφάλεια θα έχει βελτιωθεί σημαντικά. Η ΕΕ έχει ήδη επενδύσει 83 εκατ. ευρώ κατά την πρώτη φάση του έργου στο πλαίσιο της δημοσιονομικής περιόδου 2007-2013.
Ιστορικό:
Η Ελλάδα έχει λάβει από το 2010 και μετά χρηματοδοτική συνδρομή από τους Ευρωπαίους εταίρους της με τρία διαφορετικά προγράμματα. Το τελευταίο ήταν το πρόγραμμα οικονομικής προσαρμογής του ΕΜΣ που υπέγραψαν στις 20 Αυγούστου 2015 οι ελληνικές αρχές και, εξ ονόματος του ΕΜΣ, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Συνολικά, από το 2010 έχουν χορηγηθεί στην Ελλάδα 288,7 δισ. ευρώ υπό μορφή δανείων. Σ’ αυτό το ποσό περιλαμβάνονται 256,6 δισ. ευρώ από τους Ευρωπαίους εταίρους της και 32,1 δισ. ευρώ από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ). Η Ελλάδα ολοκλήρωσε επιτυχώς το πρόγραμμα στήριξης της σταθερότητας στις 20 Αυγούστου 2018.
Παράλληλα με το εν λόγω πρόγραμμα, τον Ιούλιο του 2015, η Επιτροπή δρομολόγησε το σχέδιο για ένα «Νέο ξεκίνημα για την εργασία και την ανάπτυξη στην Ελλάδα», με σκοπό να μεγιστοποιηθεί η χρήση των κονδυλίων της ΕΕ στην Ελλάδα. Με τη βοήθεια των έκτακτων μέτρων στο πλαίσιο του σχεδίου, η Ελλάδα είναι πλέον μεταξύ των χωρών με τη μεγαλύτερη απορρόφηση κονδυλίων της ΕΕ και, για την περίοδο 2014-2020, έχει ήδη λάβει περίπου 16 δισ. ευρώ από διάφορες πηγές χρηματοδότησης της ΕΕ. Το ποσό αυτό ισοδυναμεί με ποσοστό που ξεπερνά το 9% του ΑΕΠ της Ελλάδας για το 2017.
Η Ελλάδα βρίσκεται επίσης στην πρώτη θέση των δικαιούχων χωρών του Ευρωπαϊκού Ταμείου Στρατηγικών Επενδύσεων (EFSI), που προβλέπεται στο σχέδιο Γιούνκερ, σε σχέση με το ΑΕΠ της. Το EFSI αναμένεται στο εξής να κινητοποιήσει περίπου 11 δισ. ευρώ σε επενδύσεις και να στηρίξει πάνω από 20.000 μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις στην Ελλάδα.
Στις 29 Μαΐου 2018, στο πλαίσιο του επόμενου μακροπρόθεσμου προϋπολογισμού της ΕΕ για την περίοδο 2021-2027, η Επιτροπή πρότεινε κονδύλια συνοχής ύψους 21,7 δισ. ευρώ για την Ελλάδα. Η πρόταση αυτή συνιστά αύξηση των κονδυλίων συνοχής προς τη χώρα τη στιγμή που ο συνολικός προϋπολογισμός των πολιτικών συνοχής μειώνεται, έτσι ώστε να εξασφαλιστεί η βιώσιμη οικονομική ανάκαμψη της χώρας.
Περισσότερες πληροφορίες εδώ.