Η εκπαιδευτική πολιτική είναι διακρατική, δηλαδή κάθε κράτος- μέλος είναι υπεύθυνο για το δικό του σύστημα εκπαίδευσης. Μπορούμε όμως να μιλάμε για ευρωπαϊκή ολοκλήρωση όταν η εκπαίδευση είναι ευθύνη των κρατών; Θα είχε σημασία για το μέλλον της ΕΕ να υπάρξει μια κοινή εκπαιδευτική πολιτική; Ή είμαστε και είναι καλύτερο να παραμείνουμε μια οικονομική ένωση; Συζητούμε συχνά για το μέλλον της Ένωσης και πως θα αντιμετωπίσουμε από κοινού τα οικονομικά προβλήματα, μήπως όμως στην εξίσωση λείπει ένας συμαντικό δεδομένο; Θα μπορούσαμε να συσχετίσουμε την εκπαίδευση με την οικονομία;
Ο σημερινός μαθητής είναι ο πολίτης του αύριο, ο μελλοντικός εργάτης , ο οποίος έχει κάθε δικαίωμα αν εργάζεται και να ζει όπου επιθυμεί, αλλά χωρίς να έχει την ίδια εκπαιδευτική κατάρτιση με αποτέλεσμα να δημιουργούνται ανισότητες ως προς την απόλαυση των υπαρχόντων δικαιωμάτων που έχει εξασφαλίσει η Ένωση. Επομένως, είναι σημαντικό να δίνονται στους νέους οι ίδιες ευκαιρίες για να προετοιμαστούν για ένα κοινό οικονομικό και κοινωνικό περιβάλλον.
Επίσης, η κατάρτιση συνιστά εργαλείο πολιτικών απασχόλησης και κατά συνέπεια μέσο αντιμετώπισης σημαντικών οικονομικών και κοινωνικών προβλημάτων, όπου αντιμετωπίζουν τα περισσότερα κράτη-μέλη σήμερα. Αν θεωρήσουμε την ένωση ως οικονομική ένωση, έχοντας ένα καλά καταρτισμένο εργατικό δυναμικό συνιστά βασικό παράγοντα ανταγωνιστικότητας και παραγωγικότητας, άρα περισσότερα οικονομικά οφέλοι.
Στην Ευρωπαϊκή Ένωση μιλούμε για ευρωπαϊκή Ιθαγένεια και για ευρωπαϊους πολίτες; Πως όμως πέρα από την νομική διάσταση μαθαίνεις να αποκαλείς τον ευατό σου ευρωπαίο; Για την ενίσχυση της ευρωπαϊκής ταυτότητας και για την ανάδειξει της αξίας του ευρωπαϊκού πολιτισμού, για να διευρυνθούν οι ιστορικές, πολιτισμικές, οικονομικές και κοινωνικές γνώσεις των νέων για την κοινότητα στην οποία ανήκουν, για να συνειδητοποιήσουν τα πλεονεκτήματα αλλά και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει η ΕΕ, η κοινή εκπαίδευση κατέχει σημαντικό ρόλο.
Το Europe Direct Βορείου Αιγαίου μέσα από μια σειρά ενημερώσεων σε σχολεία όλων των βαθμίδων του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος στοχεύει στο να γνωρίσει στους νέους την ΕΕ, να ενημερωθούν, να προβληματιστούν και να δημιουργήσουν προοπτικές για το μέλλον τους.
Χριστίνα Σταματάκη