Σβήνουν τα έργα υποδομών από το μακρύ κατάλογο που είχε ανακοινώσει η κυβέρνηση ως υποψήφια προς ένταξη στο «πακέτο Γιούνκερ», και είχε συμπληρωθεί στη συνέχεια με πλήθος κρατικών σχεδίων με αποκορύφωμα τη «Σιδηροδρομική Εγνατία» των 10 δισ. ευρώ.
Στις περισσότερες των περιπτώσεων στην αγορά κατασκευών είχαν προβλέψει πως τα έργα δεν έχουν καμία τύχη στην προσέλκυση ιδιωτικών κεφαλαίων. Ειδικά όταν η εμπειρία ξένων ομίλων από λιγότερο σύνθετα δημόσια έργα στη χώρα μας είναι δυσάρεστη όπως δείχνουν τα παραδείγματα του μετρό Θεσσαλονίκης και των οδικών αξόνων.
Από πρόσφατη απάντηση του υπουργού Οικονομίας Γιώργου Σταθάκη στη Βουλή για την πορεία του «πακέτου Γιούνκερ» προκύπτει πως από τις επαφές με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) η ελληνική πλευρά διαπίστωσε ότι σειρά δημοσίων έργων υποδομών είναι αδύνατον ή δύσκολο να χρηματοδοτηθούν από ιδιώτες. Για να ενταχθεί ένα έργο στο «πακέτο Γιούνκερ» πρέπει να μην είναι αποκλειστικά επένδυση του δημοσίου, αλλά να συμμετέχουν στη χρηματοδότηση και στο ρίσκο και ιδιωτικοί όμιλοι.
Πάντως χρειάστηκαν μήνες προκειμένου να πειστούν στο υπουργείο Υποδομών, που υποστήριζαν πως η γραμμή 4 του μετρό – τουλάχιστον το πρώτο τμήμα – θα κατασκευαστεί με σύμπραξη δημοσίου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ), πως κάτι τέτοιο είναι δύσκολο. Αν και στην ΕΤΕπ υποστήριζαν πως σπανίζουν τα παραδείγματα έργων μετρό που να έχουν γίνει με ΣΔΙΤ, εξαιτίας των υψηλών κινδύνων (απρόβλεπτα κόστη, αρχαιολογικά κ.λπ.) που κρύβουν, στο υπουργείο επέμεναν για αρκετούς μήνες.
Τελικά, από την απάντηση Γ. Σταθάκη προκύπτει πως το πρώτο τμήμα της γραμμής 4 θα προχωρήσει οριστικά ως δημόσιο έργο. Μάλιστα η Αττικό Μετρό έχει συμφωνήσει με την ΕΤΕπ ώστε η τελευταία να συμμετάσχει με 75% στη χρηματοδότηση του έργου, συνολικού ύψους 1,4 δισ. ευρώ, ενώ το υπόλοιπο 25% θα καλυφθεί από το νέο ΕΣΠΑ.
Περισσότερα εδώ.