Ξεχασμένη είναι η λίστα με τα 42 έργα που επρόκειτο να προτείνει η κυβέρνηση για ένταξη στο «Σχέδιο Γιούνκερ», αφού εδώ και σχεδόν έξι μήνες ελάχιστα έχουν γίνει για να προχωρήσουν οι διαδικασίες.
Σύμφωνα με στελέχη της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ), για σχεδόν κανένα από τα έργα που προωθεί το δημόσιο δεν έχει υπάρξει στοιχειώδης «ωρίμανση», δηλαδή οι σχετικές μελέτες κ.λπ.
Το μοναδικό έργο που φαίνεται να προωθείται με γρήγορους ρυθμούς προς ένταξη στο «Σχέδιο Γιούνκερ» είναι η αναβάθμιση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων από το σχήμα υπό τη γερμανική Fraport, που ούτως ή άλλως μπορεί να βρει κεφάλαια ευκολότερα από τις ελληνικές επιχειρήσεις.
Οι διαπιστώσεις των κοινοτικών αξιωματούχων έρχονται λίγες ημέρες μετά τις δηλώσεις του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα, στη σύνοδο των σοσιαλιστών και προοδευτικών ηγετών της Ε.Ε., με τις οποίες ζήτησε διπλασιασμό των κονδυλίων του «Σχεδίου Γιούνκερ». «Ο κ. Τσίπρας ζήτησε, επίσης, να μη συνυπολογίζονται στο χρέος και στο έλλειμμα οι επενδύσεις που πραγματοποιούν τα κράτη-μέλη», υπενθυμίζουν στελέχη που παρακολουθούν την πορεία των μεγάλων έργων στη χώρα.
Οι ίδιοι προσθέτουν πως υπάρχουν ήδη εργαλεία που επιτρέπουν σε μια κυβέρνηση να προωθεί επενδύσεις χωρίς να εγγράφονται σε χρέος και έλλειμμα, μέσω των Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ). Μάλιστα από τα περίπου 11 δισ. ευρώ υπογεγραμμένες χρηματοδοτήσεις μέσω του «σχεδίου Γιούνκερ» στην Ε.Ε., το 1,5 δισ. ευρώ αφορά σε έργα που προωθούνται μέσω ΣΔΙΤ, εξηγούν. Συγκεκριμένα, έχουν ενταχθεί στο «σχέδιο Γιούνκερ» δύο έργα κατασκευής αυτοκινητοδρόμων σε Σλοβακία και Ολλανδία, η κατασκευή πρωτοβάθμιων κέντρων υγείας στην Ιρλανδία και η κατασκευή του Μητροπολιτικού Νοσοκομείου στο Birmingham στη Βρετανία.
Και τα τέσσερα έργα ΣΔΙΤ που έχουν ενταχθεί μέχρι σήμερα στο «σχέδιο Γιούνκερ» είναι με «πληρωμές διαθεσιμότητας» του δημοσίου, δηλαδή χωρίς να επιβαρύνονται άμεσα οι χρήστες (π.χ. με την επιβολή διοδίων στους αυτοκινητοδρόμους).
Περισσότερα εδώ.