Οι καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης κόστισαν ακριβά στην πραγματική οικονομία. Με βάση τους αρχικούς υπολογισμούς του Μνημονίου, στο διάστημα Νοεμβρίου 2015- Ιουνίου 2016 θα είχαν αποδεσμευτεί κεφάλαια 11,2 δισ. ευρώ από το τρίτο πρόγραμμα, ενώ από τον Αύγουστο του 2015 έως τον Ιούνιο 2016 θα είχαν αποπληρωθεί ληξιπρόθεσμα χρέη ύψους 4,9 δισ. ευρώ.
Τίποτα από τα δύο δεν συνέβη. Μάλιστα, στο μέτωπο των ληξιπρόθεσμων οφειλών του δημοσίου προς τους ιδιώτες (υπερβαίνουν πλέον τα 7 δισ. ευρώ) οι μόνες πληρωμές που έχουν γίνει ίσα που αγγίζουν τα 400 εκατ. ευρώ, το φθινόπωρο του 2015.
Στη συνέχεια το υπουργείο Οικονομικών για να αντιμετωπίσει τις πιέσεις στη ρευστότητα του δημοσίου, «στέγνωσε» τα ταμειακά διαθέσιμα φορέων της γενικής κυβέρνησης αυξάνοντας τις πράξεις repo, ενώ αποδέχθηκε εκ των πραγμάτων τη διεύρυνση των ληξιπρόθεσμων οφειλών του προς τους ιδιώτες.
Η ανατροπή αυτής της εικόνας αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις της κυβέρνησης τους επόμενους μήνες. Η σταδιακή εξόφληση των ληξιπρόθεσμων χρεών του δημοσίου, είναι κρίσιμος παράγοντας όχι μόνο για τη σταδιακή ανάκαμψη της οικονομίας (ύφεση 0,3% για φέτος και ανάπτυξη 2,75% το επόμενο έτος προβλέπει η Κομισιόν) αλλά και για την ομαλή πορεία των εσόδων.
Οι δανειστές εκτιμούν -και στο υπουργείο Οικονομικών συμφωνούν- ότι εάν δεν πέσουν άμεσα τα χρήματα στην αγορά, μια από τις παράπλευρες απώλειες θα είναι και η νέα εκτίναξη των ληξιπρόθεσμων χρεών των ιδιωτών προς το δημόσιο (4,3 δισ. ευρώ τον Απρίλιο) εξαιτίας των πιέσεων ρευστότητας.
ΠΟΣΑ ΠΗΡΑΜΕ – ΠΟΥ ΠΗΓΑΝ
Από τα 86 δισ. ευρώ του τρίτου προγράμματος, μέχρι σήμερα η Ελλάδα έχει απορροφήσει τα 21,4 δισ. ευρώ, σε πέντε ξεχωριστές εκταμιεύσεις κεφαλαίων και ομολόγων. Το ελληνικό δημόσιο έχει λάβει:
• 13 δισ. ευρώ στις 20 Αυγούστου 2015
• 2 δισ. ευρώ στις 24 Νοεμβρίου και
• 1 δισ. ευρώ στις 23 Δεκεμβρίου καθώς και
• 5,4 δισ. ευρώ σε ομόλογα ESM (στο Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών).
Ένα επιπρόσθετο ποσό 4,6 δισ. ευρώ επίσης σε ομόλογα του ESM ακυρώθηκε στο τέλος Ιανουαρίου 2016- ως προς τη χρήση τους για τις τράπεζες αλλά παραμένουν διαθέσιμα στο πλαίσιο του προγράμματος – καθώς οι ανάγκες ανακεφαλαιοποίησης ήταν τελικά χαμηλότερες.
Από τα πρώτα 13 δισ. ευρώ των κεφαλαίων, σύμφωνα με πληροφορίες τα 12 δισ. ευρώ απορροφήθηκαν σεδαπάνες εξυπηρέτησης του δημοσίου χρέους (ούτως ή άλλως πήγαν απευθείας στον ειδικό λογαριασμό από τον οποίο πληρώνονται μόνο υποχρεώσεις του δημοσίου για το χρέος) και 1 δισ. ευρώ κάλυψε δημοσιονομικές ανάγκες του προϋπολογισμού.
Από τα επόμενα 2 δισ. ευρώ, το 1,3 δισ. ευρώ πήγε και πάλι στις ανάγκες εξυπηρέτησης του χρέους, 400 εκατ. ευρώ κάλυψαν δημοσιονομικές ανάγκες του προϋπολογισμού και 300 εκατ. ευρώ ήρθαν να καλύψουν κεφάλαια του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων τα οποία είχε χρησιμοποιήσει νωρίτερα το υπουργείο Οικονομικών (το πρώτο εξάμηνο του 2015) για να αντιμετωπίσει ταμειακές ανάγκες.
Και η τελευταία εκταμίευση του 1 δισ. ευρώ τον Δεκέμβριο μοιράστηκε αντίστοιχα. 500 εκατ. ευρώ για το χρέος, 300 εκατ. ευρώ στον προϋπολογισμό και 200 εκατ. ευρώ για τα διαρθρωτικά ταμεία. Από τα χρήματα που απορρόφησε ο προϋπολογισμός, εκτιμάται ότι 400 εκατ. ευρώ τελικά κατέληξαν σε πληρωμές ληξιπρόθεσμων χρεών. Τα πολλά λεφτά τα δανειστήκαμε για να πληρώσουμε λήξεις χρέους.
Περισσότερα εδώ.